
SPIS TREŚCI:
- Jan Klata dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie. Co się zmieni?
- Kim jest Jan Klata? Reżyser, dramaturg, wizjoner, prowokator
- Czy doświadczenie z Krakowa pomoże Klacie w Warszawie?
Jan Klata dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie. Co się zmieni?
Na takie wieści teatralne środowisko oraz widzowie czekali z niecierpliwością! Objęcie stanowiska dyrektora Teatru Narodowego przez Jana Klatę to jedna z najgłośniejszych zmian w polskim teatrze instytucjonalnym ostatnich lat. Od 1 września 2025 roku reżyser pokieruje prestiżową sceną, przejmując stery po Janie Englercie, który sprawował funkcję dyrektora przez ponad dwie dekady.
Kadencja Jana Klaty została zaplanowana na pięć sezonów. W swoim pierwszych wypowiedziach reżyser podkreślił, że zamierza połączyć tradycję Teatru Narodowego z nowoczesnym wyrazistym językiem scenicznym. Możemy spodziewać się inscenizacji zarówno klasycznych dramatów, jak i premier tekstów współczesnych, a także nowych form teatralnych eksplorujących najważniejsze tematy społeczne.
Jego nominacja to obietnica ożywienia sceny narodowej w Warszawie, otwarcia go na śmielsze eksperymenty i aktualne dyskusje. Czy będzie to początek nowej epoki dla Teatru Narodowego? Jakie zmiany stała publiczność stołecznego teatru szybko zaakceptuje? Z którymi się nie zgodzi? Dotychczasowa działalność Jana Klaty sugeruje, że Teatr Narodowy czeka intensywny okres twórczych eksperymentów i śmiałych decyzji repertuarowych. Przyjrzyjmy się jaką drogę przeszedł reżyser, zanim zgłosił się na konkurs na dyrektora sceny narodowej.
Kim jest Jan Klata? Reżyser, dramaturg, wizjoner, prowokator
Jan Klata to artysta, który nie boi się wyzwań i kontrowersji. Jego twórczość, pełna pasji i zaangażowania, nieustannie prowokuje do refleksji nad kondycją współczesnego świata oraz miejsca, które zajmuje w nim człowiek. Jego spektakle, choć często budzą skrajne emocje, zawsze pozostawiają widza z poczuciem uczestnictwa w dialogu na bieżące tematy społeczno-polityczne wyrastające często z dobrze znanych nam dramatów i tekstów literackich.
Prześledźmy kilka ważnych punktów w artystycznej biografii nowego dyrektora Teatru Narodowego. Już w wieku 12 lat Jan Klata zadebiutował jako dramaturg, pisząc sztukę „Słoń zielony”. Została ona opublikowana w miesięczniku „Dialog” i wystawiona przez Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Reżyserię teatralną studiował najpierw w Warszawie, potem w Krakowie. W 2003 zadebiutował jako reżyser spektaklem „Rewizor” na podstawie tekstu Nikołaja Gogola w wałbrzyskim Teatrze im. Jerzego Szaniawskiego. Interpretacja klasycznej komedii, osadzona w realiach PRL-u, spotkała się z uznaniem krytyków i widzów. Był to głośny zwiastun nadejścia nowego, odważnego głosu w polskim teatrze.
W 2005 roku wystawił spektakl „H.” w oparciu o „Hamleta” Szekspira w nieczynnej Stoczni Gdańskiej. Oryginalna realizacja, osadzona w postindustrialnej przestrzeni, stała się manifestem nowego teatru, łączącego klasyczny tekst z historią konkretnego miejsca i społecznym sporem. Jednym z popularniejszych tytułów w repertuarze Jana Klaty jest zdecydowanie „Wesele”. Mroczny i transowy klimat przedstawienia tworzył tam blackmetalowy zespół Furia. W 2024 roku reżyser podjął się ambitnego i odważnego projektu wystawienia „Państwa” Platona w oryginalnym języku starogreckim.
Czy doświadczenie z Krakowa pomoże Klacie w Warszawie?
W latach 2013-2017 Jan Klata pełnił funkcję dyrektora Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Jego kadencja była okresem intensywnych zmian – wprowadził do repertuaru spektakle wywołujące gorącą dyskusję w środowisku teatrologicznym. Tytuły te nie pozostawiały obojętnych także widzów.
Komentarze